PROCEDURA ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM NR 4, SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 14 IM.ORLĄT LWOWSKICH, PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU NR 10 W RZESZOWIE
Na podstawie:
1. art.47. ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz.59)
2. art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 z późn zm.)
3. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznym przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1591)
4. Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznym przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1643)
5. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2017 poz. 1578).
§1. Celem procedury jest :
1. Ustalenie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, opiekunom, nauczycielom;
2. Określanie zasad dokumentowania i ewaluacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3. Wskazanie miejsca przechowywania dokumentów związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
§2. 1 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
2. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy i specjaliści.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy ucznia, rodziców ucznia, dyrektora szkoły, nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, poradni, asystenta nauczyciela, pomocy nauczyciela, pielęgniarki szkolnej, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom w formach:
· Zajęć rozwijających uzdolnienia
· Zajęć rozwijających umiejętność uczenia się
· Zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
· Zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
· Zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
· Zajęć i charakterze terapeutycznym
· Zajęć logopedycznych
· Zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej
· Zindywidualizowana ścieżka kształcenia
· Porad i konsultacji
· Warsztatów
§3. 1.Dyrektor szkoły:
· organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole
· powołuje zespoły ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w związku z orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
· ustala wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy
· informuje na piśmie rodziców lub prawnych opiekunów o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· wspiera, nauczycieli, wychowawców i specjalistów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· wspomaga działania szkoły w zakresie planowania i prowadzenia działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· występuje za zgodą rodziców ucznia do publicznej poradni z wnioskiem o opinie w sprawie zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej ucznia
2. Pedagog specjalny, pedagog szkolny :
· prowadzi szkolny rejestr uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
· powołuje zespół i uczestniczy w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów posiadających opinie
· na piśmie osobiście lub przez e-dziennik informuje rodziców ucznia posiadającego opinie/orzeczenie o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim
· tworzy i monitoruje dokumentację ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną ( Indywidualna teczka ucznia )
· monitoruje frekwencje ucznia na zajęciach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· dwa razy w roku wspólnie z nauczycielami i specjalistami oraz rodzicami ucznia dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· na bieżąco współpracuje z nauczycielami, specjalistami i rodzicami ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną
3.Wychowawca klasy :
· koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z jego klasy
· wnioskuje o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
· we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami ucznia ustala formy i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· współpracuje z nauczycielami, specjalistami i rodzicami w celu określenia dostosowań dla dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
· dwa razy w roku wspólnie z specjalistami, nauczycielami i rodzicami ucznia dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
4. Nauczyciel :
· informuje o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
· informuje o frekwencji ucznia na prowadzonych przez siebie zajęciach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami ucznia ustala formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· dwa razy w roku wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami ucznia dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· współpracuje z nauczycielami, specjalistami i rodzicami w celu określenia dostosowań dla dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
5.Wychowawcy, nauczyciele, specjaliści:
· rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów ( diagnozowanie)
· określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów
· rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie w życiu przedszkola, szkoły
· podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania
· współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
§4.1 Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nie posiadającego opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnie psychologiczno-pedagogiczną:
· w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, rodzic ucznia lub nauczyciel informuje o tym niezwłocznie wychowawcę klasy
· rodzic pisze wniosek do Dyrekcji Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Rzeszowie z prośbą o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną
· rodzic dostarcza wniosek do sekretariatu szkoły, gdzie jest rejestrowany przez sekretarza w Rejestrze Dokumentacji Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
· Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4 w Rzeszowie informuje specjalistę o wpłynięciu wniosku rodzica i obowiązku udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· specjalista informuje nauczycieli uczących ucznia i pozostałych specjalistów o potrzebie udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem
· specjalista niezwłocznie ustala termin spotkania zespołu, na którym ustalane są proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej na formularzu i arkusz dostosowań wymagań do indywidualnych potrzeb ucznia
· rodzice są poinformowani o terminie spotkania zespołu
· ze spotkania sporządzany jest protokół
· Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4 w Rzeszowie zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin
· specjalista informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane
· rodzic zapoznaje się z arkuszem dostosowań i zatwierdza go podpisem
· jeżeli rodzic nie złoży rezygnacji z proponowanych zajęć uczeń zostaje objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną
· nauczyciele i specjaliści prowadzą z uczniem zajęcia, monitorują frekwencje i 2 razy w roku dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· dokumentacja dziecka objętego pomocą przechowywana jest w indywidualnej teczce dziecka w gabinecie specjalistów
2.Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną posiadającego opinię wydaną przez poradnie psychologiczno-pedagogiczną:
· rodzic dostarcza opinie oraz wniosek do Dyrekcji Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Rzeszowie z prośbą o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną do sekretariatu szkoły,
· dokument zostaje zarejestrowany w korespondencji i Rejestrze Dokumentacji Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej i zostaje wykonana kopia opinii
· sekretarz szkoły informuje Dyrektora, koordynatora pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawcę o zarejestrowaniu opinii
· sekretarz szkoły kopię opinii przekazuje koordynatorowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który umieszcza ją w indywidualnej teczce dziecka
· wychowawca i nauczyciele uczący zapoznają się z treścią opinii i potwierdzają to własnoręcznym podpisem
· koordynator pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustala termin spotkania zespołu, na którym ustalane są formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej na formularzu oraz arkusz dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
· ze spotkania sporządzany jest protokół
· Dyrektor szkoły zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin
· specjalista na piśmie informuje rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą udzielane
· rodzic zapoznaje się z arkuszem dostosowań i zatwierdza go podpisem
· jeżeli rodzic nie złoży rezygnacji z proponowanych zajęć uczeń zostaje objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną
· nauczyciele i specjaliści prowadzą z uczniem zajęcia, monitorują frekwencje i 2 razy w roku dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· dokumentacja dziecka objętego pomocą przechowywana jest w indywidualnej teczce dziecka w gabinecie specjalistów
3. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną posiadającego orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczna:
· po dostarczeniu przez rodzica orzeczenia do sekretariatu szkoły, dokument zostaje zarejestrowany w korespondencji i Rejestrze Dokumentacji Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej i zostaje wykonana kopia orzeczenia
· rodzic pisze wniosek do Dyrekcji Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Rzeszowie z prośbą o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną
· sekretarz szkoły informuje Dyrektora, specjalistów i wychowawcę o zarejestrowaniu orzeczenia
· sekretarz szkoły kopię orzeczenia przekazuje koordynatorowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który umieszcza ją w indywidualnej teczce dziecka
· wychowawca i nauczyciele uczący zapoznają się z treścią orzeczenia i potwierdzają to własnoręcznym podpisem
· Dyrektor szkoły powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w terminie do 7 dni roboczych
· zespół w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia orzeczenia dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny
· ze spotkanie sporządzany jest protokół
· Dyrektor ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane
· rodzic zapoznaje się z IPET, wyraża lub nie wyraża zgody na proponowane formy i sposoby pomocy psychologiczno-pedagogicznej własnoręcznym podpisem
· dwa razy w roku: do końca grudnia i do 15 kwietnia, zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia wraz z oceną efektywności udzielanej pomocy i ewentualnie dokonuje modyfikacji IPET.
· dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia
· rodzic ucznia otrzymuje kopie IPET-u oraz WOPFU
§5. 1. Na koniec roku koordynator pomocy psychologiczno-pedagogicznej sporządza sprawozdanie zbiorcze na temat udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Dokumentacja dotycząca organizacji i form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz indywidualne teczki dzieci, które są objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną znajdują się w gabinecie specjalistów.
Opracowała:
Jessica Dudek
Pedagog specjalny
Zaopiniowano
przez Radę Pedagogiczną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4
w Rzeszowie w dniu 08.11.2022 r.
OBOWIĄZUJE Z DNIEM PODJĘCIA.