„DZIECI SĄ KREATYWNE I TWÓRCZE PODCZAS POZNAWANIA TAJNIKÓW OTACZAJACEGO ICH ŚWIATA”
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 10 W RZESZOWIE
I. WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy
II. DZIECI MAJĄ MOŻLIWOŚĆ
- Samorealizacji
- Pracy z innymi
- Kreatywnego myślenia i działania
- Rozwijania aktywności twórczej i obcowania ze sztuką
- Zdobywania wiedzy i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy
- Uczestnictwa w ciekawych zajęciach
- Dokonywania odpowiedzialnych wyborów
- Wzajemnego szacunku, akceptacji i zaufania
- Zaangażowania w naukę, zabawę i pracę
III. GŁÓWNE CELE PRZEDSZKOLA
- Zapewnienie wszechstronnego, bezpiecznego i radosnego rozwoju wszystkim wychowankom.
- Traktowanie każdego dziecka indywidualnie i podmiotowo
- Sprawianie by dzieci czuły się bezpieczne, kochane, akceptowane, szczęśliwe, zdrowe i twórcze.
- Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu oraz radzenia sobie z porażkami.
IV. DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSZKOLA OPIERA SIĘ NA NASTĘPUJĄCYCH DOKUMENTACH
- Statut Przedszkola
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
- Program wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola”, autorstwa: Małgorzaty Kwaśniewskiej, Wiesławy Żaby – Żabińskiej
W działaniach przedszkola zawsze obecne są:
- gazetka przedszkolna,
- spotkania informacyjne,
- zebrania z rodzicami,
- pasowanie na przedszkolaka,
- konkursy międzyprzedszkolne,
- uroczystości rodzinne,
- piknik rodzinny połączony z Dniami Osiedla
- wycieczki
V. MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
- wykazuje:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
- umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- samodzielność,
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami);
- posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie;
- poczucie własnej wartości jako osoby;
- umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
- przeżywać emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych, a także w nowej grupie starszych dzieci i dorosłych;
- szukać wsparcia w sytuacjach dla niego trudnych emocjonalnie i wdrażać swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe i rówieśników;
- wyrażać swoje rozumienie zjawisk, świata i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego
- posługiwać się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych;
- posługiwać się zdobyczami techniki (RTV, komputer i inne);
- rozumie, zna przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną)
- nie obawia się:
- występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć.