DZIECI SĄ KREATYWNE I TWÓRCZE PODCZAS POZNAWANIA TAJNIKÓW OTACZAJACEGO ICH ŚWIATA”

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 10 W RZESZOWIE

I. WIZJA PRZEDSZKOLA

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji. 
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola. 
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy

II. DZIECI MAJĄ MOŻLIWOŚĆ

  • Samorealizacji
  • Pracy z innymi
  • Kreatywnego myślenia i działania
  • Rozwijania aktywności twórczej i obcowania ze sztuką
  • Zdobywania wiedzy i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy
  • Uczestnictwa w ciekawych zajęciach
  • Dokonywania odpowiedzialnych wyborów
  • Wzajemnego szacunku, akceptacji i zaufania
  • Zaangażowania w naukę, zabawę i pracę

III. GŁÓWNE CELE PRZEDSZKOLA

  • Zapewnienie wszechstronnego, bezpiecznego i radosnego rozwoju wszystkim  wychowankom.
  • Traktowanie każdego dziecka indywidualnie i podmiotowo
  • Sprawianie by dzieci czuły się bezpieczne, kochane, akceptowane, szczęśliwe, zdrowe i  twórcze.
  • Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu oraz radzenia sobie z porażkami.

IV. DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSZKOLA OPIERA SIĘ NA NASTĘPUJĄCYCH DOKUMENTACH

  1. Statut Przedszkola
  2. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
  3. Program wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola”, autorstwa: Małgorzaty Kwaśniewskiej, Wiesławy Żaby – Żabińskiej

W działaniach przedszkola zawsze obecne są:

  • gazetka przedszkolna,
  • spotkania informacyjne,
  • zebrania z rodzicami,
  • pasowanie na przedszkolaka,
  • konkursy międzyprzedszkolne,
  • uroczystości rodzinne,
  • piknik rodzinny połączony z Dniami Osiedla
  • wycieczki

V. MODEL ABSOLWENTA

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

  1. potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
  2. wykazuje:
    • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
    • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
    • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
    • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
    • umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
    • umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
    • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
    • samodzielność,
    • odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami);
  3. posiada:
    • zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
    • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
    • podstawową wiedzę o świecie;
    • poczucie własnej wartości jako osoby;
  4. umie:
    • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
    • przeżywać emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych, a także w nowej grupie starszych dzieci i dorosłych;
    • szukać wsparcia w sytuacjach dla niego trudnych emocjonalnie i wdrażać swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe i rówieśników;
    • wyrażać swoje rozumienie zjawisk, świata i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego
    • posługiwać się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych;
    • posługiwać się zdobyczami techniki (RTV, komputer i inne);
  5. rozumie, zna przestrzega:
    • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
    • zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
    • zasady kultury współżycia, postępowania,
    • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
    • potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną)
  6. nie obawia się:
    • występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
    • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
    • wykazywać inicjatywy w działaniu,
    • wyrażania swoich uczuć.